Narudžbe
Ovo je osnovni i najvažniji model webshopa. Sadrži popis svih kreiranih narudžbi od strane registriranih i guest korisnika (ovi potonji prilikom svake kupnje unose potrebne podatke za proces kupovine, za razliku od registriranih koji nakon prijave isključivo unose informacije o načinu plaćanja), kao i od strane administratora web trgovine koji imaju običaj kreirati testne narudžbe u svrhu ispitivanja funkcionalnosti cijelog sustava online trgovine kojeg zajednički čine katalog i webshop. Modul se otvara klikom na sljedeću opciju izbornika Webshop:
Otvara se zatim lista narudžbi koja izgleda ovako:
Kao što se vidi na slici, narudžbe su opisane nekolicinom atributa (nazivi kolona) koje se odnose na sljedeće stavke:
id - jedinstveni identifikator svake narudžbe u CMS-u. Generira se automatski;
Broj - odnosi se na jedinstveni broj narudžbe;
Datum kreiranja - prikazuje kojeg dana i u koje vrijeme je kreirana pojedina narudžba;
Ime i prezime/Grad/Telefon - prikazuje osnovne informacije o kupcu;
Dostava/plaćanje - sadrži identifkatore osnovnih modela dostave proizvoda i oblika plaćanja;
Ukupan porez - prikazuje porez koji dio od cjelokupnog iznosa proizvoda ide državi;
Ukupno - prikazuje ukupan iznos (s obračunatim porezom) kojeg je kupac dužan platiti kako bi kupljeni proizvod bio isporučen;
Status - odnosi se na status pojedine narudžbe;
Jezik - prikazuje korišteni jezik webshopa prilikom realizacije narudžbe.
Budući da je osnovna svrha ovog modula pružiti podršku prijavljenim narudžbama od strane kupaca, izabrat ćemo jednu narudžbu s liste i pogledati sve relevantne informacije koje su unešene kako bi se ona realizirala. Recimo da nas interesira narudžba pod rednim brojem 11 koju je kreirao kupac Ivan Hobor - kako bi pogledati detalje narudžbe, kliknut ćemo na ikonu
Otvara nam se sljedeći editor:
U ovom slučaju bitno je naglasiti kako je gotovo sve relevantne informacije unio kupac. Posao administratora obično je promijeniti status narudžbe ovisno o informaciji je li proizvod plaćen i isporučen, čime se automatski prema postavkama polja "status", kupcu i administratoru web trgovine šalje potvrdni e-mail. Za bolje razumijevanje kako narudžbe funkcioniraju, pojasnit ćemo u idućoj tablici stavke samog editora koje su bitne za svakog administratora web trgovine kako bi uspješno svaki kupljeni proizvod stigao na svoje odredište:
Odnosi se na jedinstveni broj narudžbe. Generira se automatski i obično je riječ o rednom broju. Poželjno ga je ne mijenjati budući da pomoću njega drugi moduli prepoznaju o kojoj je točno narudžbi riječ.
Prikazuje datum i vrijeme kada je kreirana narudžba.
Daje informacije o trenutnom stanju pojedine narudžbe. Jedno od mogućih četiri stanja narudžbi (u procesu, plaćeno, zatvoreno, otkazano) bira se ovisno o raspoloživim informacijama koje se odnose na kupca navedenog u narudžbi.
Stavljanjem kvačice ispod labele "Pošalji email obavijest", kupcu se nakon obavljanja procesa narudžbe šalju informacije o narudžbi s pripadajućim tekstom iz polja status. Ovo doduše ne mora biti uvijek slučaj budući da se email obavijesti definiraju u opcijama modela "Status".
Polje koje daje informaciju koji način dostave proizvoda je odabrao kupac. Opcija se mijenja od strane administratora samo u iznimnim slučajevima kada odabrani način dostave zbog izvanredne situacije nije moguć pa se nakon naknadnog dogovora s kupcom izabire alternativa.
Odnosi se način plaćanja koji je odabrao kupac. Obično nije potrebno ništa mijenjati.
Jezik koji se odabire za prikaz sadržaja narudžbe. Bira se jedan od unaprijed definiranih od strane programera.
Odnosi se na valutu s kojom kupac plaća proizvod. Obično nema potrebe naknadno mijenjati.
Što se tiče ostalih informacija vezanih uz narudžbu, one se odnose na adresu dostave kupljenog proizvoda, odnosno na adresu za dostavu računa ako se plaćanje vrši putem opće uplatnice. Te podatke uglavnom unosi kupac prilikom realizacije narudžbe koje administrator web trgovine vidi u sljedeća dva okvira:
Same labele prilično jasno definiraju kakvi su podaci potrebni, pa u slučaju potrebe naknadne izmjene od strane administratora web trgovine, nije problem prepoznati u kojoj točno labeli treba izmijeniti pojedini podatak.
Na kraju je preostalo još pogledati što je točno kupac naručio:
Vidljivi proizvodi su oni koje je naručio kupac iz kataloga. Te podatke obično nije potrebno naknadno uređivati, no ako se slučajno desi da određeni proizvod postane trajno nedostupan, zamjena se može učiniti na način da se prema podacima iz kataloga unese šifra, naziv, osnovna cijena i popust koji su ranije definirani za pojedini proizvod. Po pitanju dodataka narudžbe, editor izgleda ovako:
Obično je moguće naknadno urediti kategoriju dostave za pojedini naručeni proizvod, ako se naravno za to pokaže potreba. Cijene dostave uglavnom su već ranije definirane u modelu "Načini dostave" gdje se određuje specifičnosti pojedinih oblika isporuke kupljenih proizvoda.
Što se tiče opcije kuponi, ako za kupnju određenog proizvoda postoji mogućnost korištenja promotivnih kupona i kupac ju iskoristi, uneseni podaci biti će vidljivi u tabu kuponi:
S kuponima je moguće upravljati putem modula "Kuponi" koji je vidljiv u glavnom izborniku.
Ako je kupac registrirani korisnik koji je ranije imao definiranu listu želja, u slučaju narudžbe proizvoda sa spomenute liste, detalji će biti vidljivi u posljednjem tabu. Kako točno funkcioniraju liste želja, objasnit ćemo detaljnije ovdje.
Statusi i grupne radnje s narudžbama
Budući da se veći dio upravljanja narudžbama svodi na mijenjanje njihovog statusa, objasnit ćemo detaljnije što pojedini status znači i kako ga promijeniti za više narudžbi odjednom.
Statusi narudžba:
u_procesu - znači da je kupac naručio robu i treba je platiti
placeno - roba je plaćena i spremna za isporuku
zatvoreno - roba je plaćena i isporucena
otkazano - narudžba je otkazana
Ukoliko želimo za više narudžbi promijenti status, to radimo u nekoliko sljedećih koraka:
1. Korak
Narudžbama kojima želimo promijeniti status (isti za više njih), označimo stavljam kvačice u prazan kvadratić pokraj id-a:
2. Korak
Sada je potrebno izabrati novi željeni status narudžbe. Recimo da je to zatvoreno.
3. Korak
Preostalo je još samo kliknuti na ikonu kako bi se promijenio status narudžbi. U slučaju uspješne operacije, pojavit će se na vrhu liste poruka na zelenoj traci koja će sugerirati da je proces uspješno obavljen.
Pretraživanje (filtriranje) narudžbi
Jedan od iznimno korisnih alata je svakako mogućnost pretraživanja narudžbi što je proces koji se izuzetno olakšava korištenjem odgovarajućih filtera. U web trgovinama s velikim prometom, broj novih na dnevnoj bazi može biti iznimno velik pa kako bi traženje specifične narudžbe bilo što jednostavnije, alat za filtriranje obogaćen je značajnom količinom opcija. One se otvaraju klikom na Filtriraj:
Ako znamo jedinstveni "Broj" narudžbe ili ime kupca koji je kupio određeni proizvod, dovoljno je u polje pretraga upisati podatke koji se odnose na spomenute atribute kako bi CMS pronašao željenu narudžbu.
Slično polju pretraga, omogućuje pretraživanje/filtriranje pretraživanje narudžbi prema jedinstvenom broju. U polje je dakle potrebno upisati samo broj narudžbe.
Raspon narudžbi moguće je suziti s periodom za koji pretpostavljamo da sadrži određeni datum i vrijeme kreiranja tražene narudžbe. U prvo polje se unosi početni datum ciljanog vremenskog perioda, a drugo završni datum.
Kao filter možemo uključiti i način dostave. Iz liste padajućeg izbornika biramo onaj način za koji smo sigurni da je bio dio tražene narudžbe.
Narudžbe je moguće filtrirati i prema načinu plaćanja. S liste padajućeg izbornika izabiremo opciju za koju smo sigurni da je dio tražene narudžbe.
Filtriranje narudžbe prema statusu može biti iznimno korisno budući da je primjerice moguće jednim klikom ukloniti sve narudžbe koje su plaćene ili zatvorene.